Engleski jezik u programiranju
prepreka ili podsticaj?
Već je opšte poznato da je zvanični jezik u programiranju engleski jezik. To zapravo znači da, onaj deo pisanja koda, kojim označavamo i izdvajamo neke naredbe ili instrukcije u jednom programu - jeste napisan na engleskom jeziku u svakom programskom jeziku (npr: ako želimo da neku sliku učitamo u memoriju računara, koristimo naredbu load() a ne učitaj()).
Ključne reči u programiranju
U programskim jezicima postoji skup tzv. ključnih reči koje kao programeri vremenom učimo da koristimo u sklopu raznih algoritama i zadataka. Te reči su u velikom broju programskih jezika slične ili skoro iste, imena ugrađenih funkcija su uglavnom ista, biblioteke u kojima su smeštene neke specifične funkcije za matematičke operacije se takođe uglavnom iste, itd. Stvar je u tome da se programski jezici razlikuju na nekom drugom nivou a ne toliko na samom opusu reči i funkcija. Same reči koje se upotrebljavaju su one koje uglavnom već deca uče u školi ili su ih već čuli upoznavajući se sa digitalnim informacijama i sredstvima, pa to u suštini ne predstavlja prepreku. Pre bi to moglo da se posmatra kao izazov da se zaista deca ubace u tu ulogu da zaista koriste tu sintaksu i reči, a ne samo da je zapamte. U nekim okruženjuma za najmlađe, sve te ključne koje su na engleskom jeziku su praćene jasnom vizuelizacijom koja dodatno pomaže detetu da se snađe u tome. Iz tih svih razloga preporuka je raditi programiranje na engleskom jeziku u bilo kom uzrastu, jednom naučene kljucne reči na engleskom ostaju zapamćene do daljnjeg, jer će se koristiti i u drugim programskim jezicima.
Okruženje u kome se programira
Osim što je engleski zastupljen u obliku ključnih reči programskog jezika, samo okruženje, tj. program u kome vršimo programiranje takođe je na engleskom jeziku. Ono što jeste prednost u svemu tome je da za početke i za samo praktikovanje osnovnog koncepta programiranja dovoljno je koristiti samo par naredbi za kreiranje novog programa, njegovo editovanje, pokretanje i skladištenje. Većina reči vezana za te akcije je već poznata iz opšteg znanja digitalnih pojmova (new, file, save, cut, copy, paste) tako da u ovom delu dete može samo da se motiviše da istražuje i druge akcije i da na praktičan način usvaja značenje novih reči na engleskom jeziku. Ipak, za one koji se po prvi put susreću sa programiranjem uvek je preporuka da prvo probaju rad u Scratch programu jer u njemu postoji opcija da se te naredbe prevedu na srpski jezik pa je samim tim taj prvi korak susretanja sa programiranjem malo lakši i razumljiviji.
Jednom usvojene reči na engleskom jeziku vezane za digitalni svet imaju višestruki značaj pri učenju bilo koje materije iz oblasti programiranja, jer se znanje kao i u drugim sferama, samo utvrđuje i nadograđuje jedno na drugo a izbor okruženja, pristupa, kao i same materije koja se uči, definišu stabilan i kreativan proces usvajanja tog znanja.