Blokovsko programiranje
Početni level za razvoj programerskih veština kod dece
U današnje vreme, kada je digitalizacija dominantna u skoro svim sferama života, početak korištenja računara i ulazak u sferu programiranja je moguć još u uzrastu od 5 godina. U tom uzrastu, sve dok deca ne dođu do uzrasta samosvesnog pravilnog i logičkog zaključivanja, učenje programiranja se sastoji u tzv. blokovskom programiranju, ili popularno rečeno, programiranje “slagalica”.
Slaganje slagalica je dobro poznati mehanizam za razvoj logičkog razmišljanja kod dece koji se bazira na prepoznavanju oblika, traženju poklapanja, planskom rešavanju problema i pamćenja. Benefeti tog pristupa su iskorišteni upravo i u razvoju razumevanja programiranja kod mlađih uzrasta kroz razne aplikacije na tabletima kao i kroz gotove programe na računarima.
SCRATCH JUNIOR APP
Za uzrast od 5 do 7 godina najveću praktičnu vrednost imaju aplikacije na tabletima čije je slaganje programerskih slagalica praćeno vizuelnim znakovima, upečatljivim bojama, brojnim multimedijalnim sadržajem i otovrenom platformom za crtanje.
U takvom okruženju, deca se podstiču da slažu slagalice kao što to rade i bez tableta, samo što u ovom slučaju mogu da slože slagalicu kakvu god žele - da naprave animaciju u šarenoj okolini u kojoj su glavni akteri karakteri koje su oni nacrtali, ili su to možda likovi koje aplikacija već nudi kao opciju. Kroz jasnu vizualizaciju, deci za istraživanje u ovakvim programima nije neophodno da znaju da čitaju i pišu slova, sve se svodi na ono što oni već znaju da rade, ali sada to čine u drugačijem okruženju i sa drugačijim “alatom”.
SCRATCH, TYNKER, BLOCKLY
Za uzrast od 8 do 13 godina to blokovsko programiranje se za nijansu usložnjava uvođenjem jezika i reči, uz sve ostalo što već imamo u programiranju “slagalica”. Popularni su mnogobrojni programi i platforme koje, uglavnom na engleskom jeziku, omogućavaju programiranje slagalica korištenjem:
Samo programiranje je usko vezano sa matematikom, i to se vidi i ovde u blokovskom programiranju, kroz koordinatni sistem i snalaženje u njemu po koordinatnim osama, korištenjem promenljivih, primenom aritmetičkih operacija koje postoje i u matematici, logikom odlučivanja, razvrstavanjem slučajeva u skupove rešenja nekog problema, itd.
Prednost Scratch-a u odnosu na druge programe je u tome što on podržava rad na mnogim jezicima, pa i na srpskom, što je deci u ovom uzrastu i više nego dovoljno da bi bili u situaciji da programiraju svoje prve animacije i igrice. Program obiluje kreativnim resursima, kako grafičkim, tako i audio sadržajem, a samo programiranje se i dalje sastoji od pravljenja slagalica. Ono što čini povezanost ovog okruženja i načina programiranja sa programiranjem u bilo kom drugog programskom jeziku jesu same naredbe, petlje i ciklusi, koje se redaju jedna ispod druge (u ovom slučaju - uklapaju u slagalicu), tok izvršavanja programa, reakcija na događaje tastature i miša, rad sa promenljivima i funkcijama, osnovne aritmetičke operacije u programiranju kao i samo uobličavanje programa u gotov digitalni fajl koji može da se čuva i prenosi sa lokacije na lokaciju. Za informacije kako pristupamo praktikovanju programerskih veština i logige razmišljanja u ovom programu, pogledajte naše programe Scratch Junior i Scratch 1.
Tynker se zasniva na istim principima kao Scratch, tj. predstavlja potpuno isto blokovsko programiranje, ali jedina razlika je to što je dodatno ponuđena bolja implemenatacija zakona kretanja i fizike, kao i totalno drugačija biblioteka ugrađenih karaktera i pozadina - karakteri su vizuelno kompletniji, a pozadine su dosta više prilagođene za pravljenje igrica. Tynker za sada ne postoji na srpskom jeziku, ali svakako rad u njemu i na engleskom jeziku ne pravi veliki problem za decu, jer je vizuelna strana svih komandi ista kao u Scratch-u, deca lako povežu, a nauče i neku novu reč na engleskom jeziku. Obzirom da je engleski zvanični jezik programiranja, lepo je na vreme usvojiti neke od ključnih reči u svom originalnom obliku. O tome šta se kod nas radi u ovom programu, potražite ovde.
Blockly nema ugrađenu biblioteku za karaktere i pozadine ali ima značajan deo za crtanje grafičkih oblika po matematičkim principima i bojenje po rgb sistemu boja, kao i sistem za dodavanje slika sa računara. Ono što je funkcionalno najveće bogatstvo Blockly programa jeste deo naredbi za implementaciju igrica koji se sastoji od dodavanja akcija kroz slaganje slagalica za nekoliko osnovnih događaja u igrici - učitavanje svih grafičkih elemenata potrebnih za igricu, kreiranje pozadine, kreiranje sprajtova od slika, programiranje šta će se dešavati u igri nakon nekog inputa sa tastature ili miša, ažuriranje određenih pozicija i paramerara u svakom trenutku igrice kao i pravilno prikazivanje na određenom delu ekrana. Blockly postoji i u nekoliko svojih prostijih oblika, sa nešto užim opsegom raspoloživih instrukcija, ali sa daleko drugačijim grafičkom izgledom, primamljivijim za mlađu decu. Blockly program istražite ovde.
Svi ovi programi (a i šire), svaki na svoj način, nude samo malu perspektivu u svetu programiranja i daju dovoljno alata da deca istraže svet programiranja, da se zainteresuju na, kako zabavan i kreativan, tako i na koristan način. Programiranje u jednom od njih ne mora striktno da znači da su spremni za programiranje koje podrazumeva više kucanja koda, ali svakako znači da su spremni, ukoliko interesovanje postoji, da otkrivaju nove sfere programiranja deo po deo, te je zapravo i dobro što je svako ovo okruženje drugačije pa i u samom svetu programiranja slagalica mogu da se susretnu sa raznim izazovima, te da ih uz rad i posvećenost, savladaju.